Interviu cu Dragoș Anastasiu

Totdeauna am avut impresia că pentru a ajunge un om de afaceri de succes ai nevoie de superputeri, că doar cei care se dau peste cap de trei ori, ca voinicul din poveste, pot pune pe picioare un business adevărat.

dragos-anstasiu

Realitatea, întruchipată de Dragoș Anastasiu, ne spune altceva: este nevoie de muncă, multă muncă, pasiune și devotament pentru a-ți atinge țelul.

Înainte de a intra în detalii, trebuie să vă întreb câte ore dormiți pe noapte și când aveți timp să țineți în frâu atâtea afaceri? Dacă nu mă înșel, numărul lor se ridică la 18, adevărat?
Din fericire, nu am dormit niciodată mult! Așa m-am obișnuit din perioada în care eram student la Medicină și aveam multe gărzi. O foarte bună pregătire pentru orice carieră, nu doar medicală. Grupul nostru numără 20 de companii, afaceri sunt mai multe, pentru că se întâmplă să avem mai multe linii de business în aceeași firmă.

Ultima dintre afacerile în care v-ați implicat recent este un complex turistic excepțional, un adevărat colț de rai. De ce un complex și de ce în județul Tulcea, Sf. Gheorghe mai exact?
Este cea mai recentă investiție a Grupului Eurolines, ne e foarte dragă și am așteptat multă vreme așa o oportunitate, care să fie mai mult decât un hotel sau o facilitate de petrecere a timpului liber. Green Village este un concept, într-o zonă foarte frumoasă, spectaculoasă. Nu excludem investiții în alte zone ale țării, doar că aceasta a fost prima.

Cu ce se diferențiază Green Village acum față de același moment, anul trecut?
Ca să vă răspund scurt, anul trecut a fost închis, anul acesta funcționează. Lăsând gluma la o parte, construim pe structura preluată, în materie de servicii, expunere, facilități, promovare, extindem și rafinăm.

Ce înseamnă Green Village pentru dumneavoastră? Este pur și simplu o nouă investiție pe care o manageriați de la distanță, din umbră, sau este mai mult. Câte nopți v-ați petrecut aici?
O provocare. În fiecare nou business mă implic 100% și îmi place să pornesc proiecte noi mereu. În ultima lună, am petrecut cam trei săptămâni în Green Village…

Sunteți un om cu o vastă experiență în domeniul antreprenoriatului, fără doar și poate. Care este secretul reușitei? De ce atribute ai nevoie pentru a deveni un om de succes, un brand puternic pe piața din România mai ales.

Multă muncă, echipă și pasiune. Atenție sporită la oportunități de business și de dezvoltare. Dorința de a schimba lucrurile, de a le îmbunătăți și de a le adapta realităților.

Dacă îți dorești cu adevărat ceva, restul vine de la sine.

Pentru a avea succes într-un domeniu este suficient să ai noroc sau ai nevoie de planuri și strategii detaliate sau doar de bani?
Norocul li se întâmplă celor care vor să facă lucruri, celor atenți și celor care au obiective clare. Business-ul nu poate înainta și nu se poate menține fără strategii, fără investiții corect direcționate, în mod evident.

Poți începe un business fără niciun un fond material, doar cu efort fizic sau intelectual?
Cred că da. Sunt multe start up-uri în zilele noastre care devin afaceri de succes sau preluări răsunătoare. Ideea face banii, în general.

Când poți spune că ai ajuns să fii bogat și cum se traduce acest lucru când vine vorba de responsabilități? Cât de mari sunt responsabilitățile cărora trebuie să le faci față?
Cred că ține de o decizie personală. Îți fixezi un target la care vrei să ajungi și decizi când l-ai atins și dacă este suficient. Eu nu mă consider un om bogat. Am un nivel de viață ridicat, dar nu urmăresc acumulări materiale. În schimb, am responsabilități multiple, conducând un Grup cu 100 de milioane de euro cifră de afaceri, având o echipă de aproape 700 de oameni și gestionând branduri renumite.

Cât la sută a însemnat patriotism și cât oportunitatea unei afaceri bune în momentul în care ați ales să părăsiți Germania în favoarea României?
Când am plecat din România, nu m-am gândit o secundă ca voi mai reveni vreodată în ţară altfel decât în vacanțe. Oportunitatea apărută a contat că era legată de România și că puteam da drumul unor servicii care nu existau sau existau la nivel redus sau puteau fi făcute mai bine. Puteam încerca o linie de transport între Germania și altă țară, dar evident România a primat dintr-o mie de considerente. Fibra patriotică s-a activat mai puternic după o vreme, văzând cât de multe lucruri trebuie să facem, pe care noi, cei cu experiență și educație în alte țări și sisteme, le primisem facil și de-a gata.

Domeniile în care activați se intersectează frecvent cu turismul. Ce părere aveți despre cel din România? Unde ne poziționăm față de alte țări și cum am putea să le devansăm pe cele precum Bulgaria și Turcia?
Mare parte din cifra de afaceri a grupului, peste 85%, provine din activități pur turistice, așadar, am o părere bună, dacă fac asta de 20 de ani. Ne poziționam departe și altfel, din păcate. Nu există parteneriate public-privat, cum a avut Bulgaria, nu avem oferta de servicii a Turciei. Din păcate, România are multe lecții de învățat în materie de servicii și asta, de fapt, anulează acel potențial geografic pe care l-am învățat cu toții la școală. Sunt lucruri uimitoare aici. Dar se întâmplă haotic, prin foarte mari eforturi personale, necoagulate. Marea șansă este că străinii, odată ajunși aici, sunt încântați de ce găsesc, pentru că se așteaptă la experiențe mult mai rele.

Ce caută străinii când aleg ca opțiune de vacanță România? Le sunt satisfăcute așteptările?
Cred că ceva exotism. Curiozitate, au auzit de la prieteni, au văzut un reportaj uimitor pe un canal de travel… Sunt atât de plăcut surprinși când ajung aici, având așteptări dintre cele mai aiuristice, deși justificate, dacă vezi anumite știri sau reportaje despre România, încât se bucură de fiecare experiență într-un mod extrem de neașteptat.

Pe lângă faptul că sunteți implicat în atâtea afaceri, vă mai faceți timp din când în când să-i ajutați și pe alții. Ce vă determină să oferiți sprijin financiar altora?
Și eu am primit sprijin financiar atunci când am avut cea mai mare nevoie. Și eu am crezut că ideea mea de business trebuie continuată și poate nu am avut resursele totale necesare, așa încât știu că trebuie să întorci ceva din ce ai primit și trebuie să ajuți tineri antreprenori care vor să facă treabă. Dezamăgirea mea este că, adesea, sprijinul acesta nu ține loc de pasiune, dedicare și nu anulează orgoliul tânărului om de afaceri. Noi avem o doză crescută de orgoliu și amor propriu, poate se va estompa la generațiile următoare.

Cât de importantă este școala în evoluția unei afaceri? Trebuie să ai fler în a conduce un business sau sunt noțiuni pe care le poți dobândi numai din teorie?
Orice școală este importantă, ca bază de formare și de disciplinare. Nu orice școală se potrivește oricărui business însă. Trebuie să ai fler de „negustor“, ceea ce este mai important decât noțiunile învățate. Meseria se mai și fură, precum știți. Pe mine medicina m-a ajutat mult, însă nu cât m-ar fi ajutat o facultate cu profil economic, așa că am fost nevoit să învăț foarte multe lucruri din experiență sau în mod autodidact. Trebuie să îți dorești! Restul vine după aceea.

În prezent, care ar fi acea idee ce v-ar determina să investiți un milion de euro?
Bună întrebare. O idee a mea, poate? Nu știu, vă dați seama. Una complet inovatoare, care să atingă industrii noi, cu aplicabilitate pe termen mediu și lung.

Lasă un comentariu...

*